Duyuru

Webin Adresi En iyi web adresi!

Türkçe Anlatım Bozukluğu Nedir

Anlatım Bozuklukları


Anlatım Bozukluğu

Bir duygunun, düşüncenin veya olayın sözlü veya yazılı olarak ifade edilmesine
anlatım denir. Cümlede söylenmek istenen tam olarak ifade edilemiyorsa buna
anlatım bozukluğu denir.

Anlatım bozukluğu sadece anlam ile ilgili bir konu değildir. Aynı zamanda söz
dizisinin bozuk olmasıda gerekir.

Bir cümlede anlatım bozukluğunu tespit etmek için hem anlam bilgisi hem dil
bilgisi konularını iyi kavramak gerekir.

a. Anlamaya Dayalı Anlatım Bozukluğu

1-) Gereksiz Sözcük Kullanımı

Cümleden çıkarıldığında cümlenin anlamında bozulmaya yol açan sözcükler gereksiz
kullanılmıştır. Gereksiz sözcük kullanımı cümlede anlatım bozukluğuna yol açar.

Örnek:
Dilerim hep böyle neşeli, sağlıklı, şen olursunuz.
(Neşe = Şen)
Cümlede "neşe" ile "şen" aynı anlamdadır ve cümleyi bozmaktadır.
"Neşe" veya "şen" cümleden ayrılmalıdır.
Dilerim hep böyle neşeli, sağlıklı olursunuz.

Örnek:
Öğrenciler daha henüz sorularının hepsini çözmemiş.
(Daha = Henüz)
Cümlede "daha" ve "henüz" aynı anlamdadır ve cümleyi bozmaktadır.
"Daha" veya "henüz" cümleden ayrılmalıdır.
Öğrenciler henüz sorularının hepsini çözmemiş.


Örnek:
Biraz daha acele ederseniz en son vapura yetişirsiniz.
"En" sözcüğü cümleyi bozmaktadır.
"En" kelimesi cümleden ayrılmalıdır.
Biraz daha acele ederseniz son vapura yetişirsiniz.


2-) Yanlış Sözcük Kullanımı

Anlam olarak birbirine yakın gibi duran yada yazılış veya söyleniş olarak birbirine
benzeyen sözcüklerin kullanılması anlatım bozukluğuna yol açar.
Cümle kurarken yanlış sözcük kullanmamaya dikkat etmeliyiz.
(Eş anlamlı sözcükler değil, yan anlamlı sözcükler cümlede anlatım
bozukluğuna yol açmaktadır.)

Örnek:
- Arkadaşımın saçları büyümüş.
+ Arkadaşımın saçları uzamış.
(Saç büyümez. Saç uzar.)

Örnek:
- Önümüze çıkan her türlü engel bizi yıldırmayacaktır.
+ Önümüze çıkan hiçbir engel bizi yıldırmayacaktır.
(Her türlü demeyiz, hiçbir deriz.)

Örnek:
- Hakemin kötü yönetimi maçı kaybetmemize yaradı.
+ Hakemin kötü yönetimi maçı kaybetmemize yol açtı.
(Yaradı değil, yol açtı.)

Örnek:
- Böyle çekimser davranmana gerek yok, rahat ol.
+ Böyle çekingen davranmana gerek yok, rahat ol.
(Çekimser değil, çekingen.)

Örnek:
+ Bu iki mesele arasında önemli bir ayrıntı var.
- Bu iki mesele arasında önemli bir ayrım var.


İlginizi çekebilecek şeyler: